Posted on 10 May 2012.
LZ-129 Hindenburg merupakan sebuah kapal udara zeppelin Jerman serta pesawat terbesar yang pernah dibina. Pesawat itu dinamakan sempena Presiden Jerman, Paul von Hindenburg, sebagaimana kebiasaan untuk menamakan semua kapal udara Jerman dengan nama lelaki.
Pada pukul 7.25 petang 6 Mei 1937, ia
musnah terbakar dalam tempoh beberapa minit sahaja ketika sedang mencuba
berlabuh dengan tiang pengikat di “Stesyen Udara Tentera Laut
Lakehurst”, New Jersey. Dalam kemalangan yang terkemuka itu, 35 orang
terbunuh daripada sejumlah 97 orang yang menaikinya.
Hindenburg dibina oleh Luftschiffbau
Zeppelin pada tahun 1935 dengan nilai £500,000. Ia terbang buat kali
pertamanya pada March 1936 dan mencapai rekod menyeberangi Lautan
Atlantik sebanyak dua kali dalam masa lima hari, 19 jam, 51 minit pada
bulan Julai tahun itu.
Hindenburg sepatutnya diisi dengan gas
helium tetapi sekatan ketenteraan Amerika Syarikat memaksa Jerman
menggunakan gas hidrogen yang mudah terbakar sebagai gas pengapung.
Sebab utama kebakaran itu tidak
diketahui dengan tepat. Salah satu punca letupan mungkin disebabkan oleh
percikan eletrik statik yang terkumpul dari geseran dengan udara.
Lapisan aluminium yang mudah terbakar ini mungkin terbakar, dan
menyebabkan hidrogen terbebas. Gas hidrogen terbakar tanpa warna, oleh
itu api yang menjulang mungkin menunjukkan api tersebut bukannya
disebabkan oleh hidrogen. Selain itu gas hidrogen di dalam Hindenburg
telah pun dicampurkan dengan bauan bawang putih bagi mengesan kebocoran.
Tiada sesiapa pun yang terselamat melaporkan bau bawang putih ketika
penerbangan atau ketika cubaan pendaratan sebelum malapetaka tersebut.
Sekiranya Amerika Syarikat tidak mengenakan sekatan ketenteraan kepada
eksport gas helium, api mungkin akan terpadam pada awal lagi,
menyebabkan hanya kebocoran.
Terdapat beberapa kejadian kemalangan
kapal udara sebelum Hindenburg (semuanya tidak membabitkan zeppelin),
kebanyakannya disebabkan oleh cuaca buruk. Bagaimanapun Zeppelin
mempunyai rekod keselamatan yang menakjubkan. Sebagai contoh, Graf
Zeppelin telah terbang dengan selamatnya sejauh 1 juta batu termasuk
mengelilingi dunia. Pihak Jerman mengetahui bahaya hidrogen dan telah
mengamalkan kawalan keselamatan yang ketat sepanjang penerbangan dengan
kapal udara Zepplin, termasuk mengutip semua pemetik api dan larangan
merokok kecuali di dalam bilik yang dikhaskan. Syarikat Zepplin amat
berbangga bahawa tiada seorang penumpang pun yang pernah tercedera
ketika terbang dengan kapal udara mereka. Zepplin dianggap selamat.
Walau bagaimanapun, kemalangan
Hindenburg menukar kesemuanya. Kepercayaan orang ramai hilang sepenuhnya
apabila melihat gambaran wayang yang jelas lagi mengejutkan serta
diiringi dengan rakaman bunyi secara langsung. Disebabkan laporan yang
begitu meluas, pengangkutan zeppelin terhenti. Ia merupakan titik noktah
kepada era kapal udara kaku gergasi pembawa penumpang. Malapetaka ini
diingati kerana laporan berita wayang, gambar, dan rakaman radio Herbert
Morrison mengenai laporan saksi di lapangan pendaratan. Ulasan Morrison
hanya disiarkan pada keesokan harinya.
Sebahagian daripada laporannya
kemudiannya disunting kepada berita wayang (memberikan gambaran yang
salah kepada mereka yang biasa melihat laporan langsung televisyen masa
sekarang bahawa lapuran Morisson dan gambar diambil secara serentak.)
Pihak Jerman kemudiannya telah mengambil
kembali rangka logam Hindenburg yang kemudiannya digunakan untuk
menghasilkan kelengkapan peperangan yang digunakan oleh pihak Jerman
dalam Perang Dunia II.
Hindenburg menggunakan reka bentuk
terkini serta aloi aluminium yang terbaru. Berukuran sepanjang 245 meter
(804 kaki) dan diameter sebanyak 41 meter (135 kaki), ia mengandungi
211,890 meter persegi gas hidrogen dalam 16 kampit atau sel dan boleh
mengangkut 112 tan. Ia mampu membawa 72 orang (50 orang sekiranya
menyeberangi Lautan Atlantik) dengan 61 anak kapal. Hindenburg mempunyai
empat enjin diesel 1,100 kuasa kuda dengan kelajuan 135 kilometer sejam
(83 batu sejam).
Hindenburg mempunyai bentuk yang licin
dan cantik. Untuk mengekalkan bentuk aerodynamik, bahagian penumpang
terletak di dalam beg udara dan bukan tersangkut di luar. Hindenburg
diliputi dengan kain kapas yang disapu dengan campuran varnis selulus
dan aluminium.
Wikipedia
No comments:
Post a Comment