Posted on 10 May 2012.
Masih ingatkah tentang tragedi tenggelamnya kapal TLDM KD SRI PERAK? Salah seorang anak kapal yang terselamat….
BEKAS anggota tentera laut, Ismail Abdul
Aziz, 54, mahu membukukan pengalaman getir 72 jam yang dilalui oleh
mereka yang terselamat apabila kapal KD Sri Perak tenggelam di Laut
China Selatan 28 tahun yang lepas.
“Saya memang suka menulis. Sekarang saya coretkan catatan pengalaman hidup-mati di laut dalam blog saya dan saya harap dapat membukukannya satu hari nanti,” kata bekas anggota tentera Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) itu.
Buku yang mahu dinukil oleh Ismail
menyingkap kembali sejarah hitam membabitkan kapal peronda KD Sri Perak,
yang tenggelam berdekatan Pulau Natuna dan mengorbankan tiga anak
kapal.
Bekas Laskar Kelas 1 itu membuka bicara
bersama penulis dengan berkata pengalaman yang bermula pada tanggal 8
Jan, 1984 adalah sesuatu yang tidak akan dilupakan sampai ke akhir
hayat.
Walaupun meninggalkan dunia ketenteraan
pada 1990, namun Ismail atau lebih mesra menggelarkan dirinya Pak Mail,
setiap detik cemas semasa tenggelamnya kapal itu dan pengalaman 72 jam
atas pelampung menanti bantuan tiba masih segar dalam ingatan Ismail
bagaikan baru saja berlaku.
Sesekali dahinya berkerut apabila menceritakan saat-saat berhadapan dengan maut di tengah-tengah laut yang luas.
HARI KEJADIAN
Pelayaran KD Sri Perak bermula pada 6
Jan, 1984 daripada Pangkalan TLDM di Lumut dengan kapal itu belayar
secara konvoi bersama-sama KD Sri Terengganu dan KD Hang Tuah ke Labuan.
Ismail adalah antara 29 anggota, pegawai dan pegawai kadet di atas
kapal malang itu dan beliau bertugas sebagai pengawal radio.
Separuh daripada anak kapal KD Sri Perak
adalah muka baru termasuk Ismail yang baru melaporkan diri pada akhir
1983. Malah Pegawai Memerintah (PM) Kapal, Lt Chandran dan Pegawai
Laksana Lt Madya FuadIthnin juga baru ditugaskan atas kapal itu.
KD Sri Perak berada dalam keadaan baik
untuk memulakan perjalanan selepas baru menjalani penyenggaraan di
limbungan Kuala Terengganu. Pada 7 Jan, konvoi kapal singgah di Tambatan
Pangkalan Malaysia di Woodland Singapura untuk bermalam sebelum belayar
ke Labuan pada keesokannya bagi siri latihan untuk pegawai-pegawai
kadet baru TLDM.
Namun ketika berada di Laut China
Selatan, antara Semenanjung dan Sabah, Sarawak, KD Terengganu yang
berada di belakang KD Hang Tuah menghadapi masalah teknikal menyebabkan
konvoi berpecah dua.
KD Sri Perak, yang berada paling
belakang di arah menuju ke Labuan sendirian sementara KD Hang Tuah
terpaksa mengiringi KD Terengganu untuk mendapatkan bantuan.
“Ketika itu ombak kuat menghempas kapal,
hingga anak-anak kapal susah untuk beristirehat atau tidur serta jarak
pemandangan amat terhad.
“Akibat hempasan yang kuat itulah
dipercayai ‘hatch’ atau penutup keselamatan atas geladak di hadapan
kapal renggang menyebabkan air laut memasuki kapal sedikit demi
sedikit,” katanya.
DETIK CEMAS
Ketika itu tiada siapa pun yang
menyedari air laut telah memasuki kapal dan sekitar pukul 4.30 petang
Ismail yang berada di bahagian buritan kapal dikejutkan dengan teriakan
berkali-kali dari atas geladak yang menyuruh semua naik.
Kapal berukuran kira-kira 30 metre (100
kaki) panjang itu sudah mula tenggelam. Walaupun sukar mempercayainya,
namun beliau tetap naik ke atas untuk mengetahui apa yang berlaku dengan
laskar kelas 2, yang dikenali sebagai Ibrahim, memberitahu bahawa air
telah masuk ke dalam kapal dari bahagian hadapan.
“Saya pergi ke bahagian hadapan dan
mendapati air telah naik sehinggaparas betis. Saya kembali ke stesen
saya dan terus menghubungi Stesen Radio Markas Panglima Armada, namun
tidak berhasil,” katanya.
Pelbagai usaha dilakukan untuk
memaklumkan apa yang berlaku dan Ismail turut mencuba membuat panggilan
MAYDAY namun tetap tidak berhasil.
“Dengan dibantu Ibrahim, saya tetap cuba
untuk berhubung menggunakan radio tetapi tiba-tiba radio GSB 900 kami
senyap, kerdipan lampu pada radio terpadam dan radio itu tidak lagi
berfungsi,” katanya.
Memandangkan haluan kapal semakin
tenggelam dan keadaan bertambah cemas, pemerintah kapal mengarahkan
semua anak kapal berkumpul di geladak buritan dan pelbagai perasaan
bermain dalam fikiran Ismail pada masa itu.
Memandangkan haluan kapal semakin
tenggelam dan keadaan bertambah cemas, pemerintah kapal mengarahkan
semua anak kapal berkumpul di geladak buritan dan pelbagai perasaan
bermain dalam fikiran Ismail pada masa itu.
Menyedari kapal tidak lagi boleh
diselamatkan, anak kapal dan pegawai bersiap sedia menerima arahan
selanjutnya daripada pemerintah kapal.
Ismail masih ingat dalam suasana kelam
kabut itu, ada yang sempat memakai jaket keselamatan dan ada yang tidak
memakainya termasuk Ismail.
Juga masih segar dalam ingatan Ismail
wajah masing-masing ketika itu, dalam keadaan ketakutan tambahan pegawai
pemerintah memaklumkan satu daripada dua pelampung penyelamat di
bahagian haluan telah hilang dipukul ombak.
Atas inisiatif laskar kanan Bakar
Satiman dan Laskar Kelas 2, yang dikenali sebagai Mokhtar, mereka
memotong tali yang diikat pada pendakap dan mencampakkan pelampung
keselamatan ke laut.
Haluan kapal ketika itu tenggelam 45
darjah hingga menyebabkan ada di kalangan anak kapal menggelongsor dan
terpaksa berpaut pada mana-mana besi untuk menyelamatkan diri dan ada
juga yang terjatuh ke laut.
“Ia berlaku terlalu pantas dan kami
terpaksa terjun ke laut menyelamatkan diri. Pelampung penyelamat yang
dicampakkan ke laut terbuka dengan baik dan kami terus berenang menuju
ke pelampung,” katanya yang sempat melihat kapal itu tenggelam
sepenuhnya di tengah lautan pada kira-kira pukul 5 petang.
SAAT SEDIH
Ismail berkata ketika berada dalam pelampung mereka melihat tiga daripada rakan dalam air dan langsung tidak bergerak.
Mereka ialah Pegawai Laksana Mohd Fuad, Laskar Kanan Kelas 2 Shaharuddin Sharani, 22 dan Mokhtar Amir Nawi, 20.
“Ketiga-tiga mereka memakai jaket
keselamatan. Tidak tahu kenapa, mungkin terlalu panik, atau tidak yakin
menyebabkan mereka tidak berenang ke pelampung penyelamat walaupun jarak
ketika itu hanya dalam 30 meter sahaja.
“Keadaan ombak yang kuat dan tinggi,
menolak pelampung dengan kuat mengikut arah angin sehingga dalam
beberapa minit sahaja, ketiga-tiga orang itu hilang daripada pandangan,”
katanya.
“Waktu itu, jam di tangan menunjukkan
pukul 5.05 petang. Walaupun sedih dan sesal kerana tidak mampu membantu
tiga rakan itu, namun tidak ada apa yang mampu dilakukan melainkan
berdoa agar bantuan cepat sampai.
“Bersyukur kerana kejadian itu berlaku
pada petang, kerana masih siang. Jika malam, mungkin lebih ramai lagi
yang menjadi korban,” katanya.
Tetapi pelampung penyelamat yang hanya
boleh menampung 15 orang, kini menampung 26 orang dalam keadaan
berhimpit-himpit dengan masing-masing berada dalam posisi yang sama
sepanjang masa.
Peralatan survival yang terdapat dalam
pelampung penyelamat itu, seperti air tin, biskut, alat memancingdan
beberapa bahan lagidikongsi bersama-sama.
“Ketika itu air menjadi keperluan yang
amat penting. Dengan jumlah yang ramai bekalan tak cukup, jadi kami
banyak bergantung kepada air hujan untuk diminum sepanjang 4 hari tiga
malam di tengah lautan,” katanya.
HARI YANG PANJANG
Semasa terapung di laut tanpa arah, masa berlalu amat perlahan, katanya.
Berada di tengah lautan luas terbentang,
dengan hanya berbumbungkan langit, berhimpit serta tidak diketahui
nasib seterusnya membuatkan masing-masing melayan perasaan sendiri.
Kebanyakan anak kapal masih bujang, termasuk Ismail yang ketika itu berusia 26 tahun.
“Hanya tujuh atau lapan orang sahaja
yang telah berumahtangga ketika itu. Mungkin perasaan mereka berbeza
dengan saya kerana tanggungjawab berat yang dipikul sebagai suami dan
bapa.
“Saat itu, kami membantu menaikkan
semangat antara satu sama lain, malah ketika itu langsung tidak
terlintas di fikiran saya tentang takdir yang menunggu kami,”
katanya.Kegelapan malam, diikuti dengan hujan serta ombak kuat membawa
mereka entah ke mana dengan hujan turun pada dua malam.
“Pada malam pertama itu, kami melihat
satu cahaya terang jauh di ufuk iaitu sebuah kapal dagang yang bergerak
seakan menghampiri kami. Saya mengambil pistol kecemasan ‘flare’ untuk
dinyalakan bagi menarik perhatian kapal, selain beberapa rakan
menjerit-jerit minta tolong.
“Tapi sebab alunan ombak kuat, ditambah
kegelapan malam, sukar bagi kapal tu melihat kami yang kecil di lautan
yang luas dan kami hanya mampu melihat dengan kecewa kapal itu berlalu,”
katanya.
Ismail juga tidak melupakan kenangan
bersama sekumpulan ikan lumba-lumba yang mengiringi dan menghampiri
pelampung mereka padawaktu siangnya.
Masuk hari ke dua dan ketiga di tengah
lautan, kekuatan hati mula tercabar dan masing-masing mula merasa
bimbang akan nasib yang bakal menimpa sekiranya bantuan tidak juga
datang.
Dengan kaki yang kejang, kerana tidak
boleh bergerak atau berlunjur dalam keadaan berhimpit-himpit itu, serta
tidur yang hanya sekadar melepaskan pedih di mata, cukup mencabar emosi
dan fikiran ketika itu.
“Bekalan makanan yang ada di pelampung
juga semakin kehabisan. Masing-masing sudah mula bersuara meluahkan
kebimbangan. Ada yangmerintih meluahkan rasa sedih sekiranya ajal
datang, terutama yang telah ada keluarga. Semua itu sukar untuk
diungkapkan ketika itu,” luahnya.
BANTUAN TIBA
Pada hari keempat, 11 Jan mereka berdepan dengan masalah baru.
Pelampung itu semakin kekurangan angin membuatkan perasaan bertambah bimbang.
Menjelang tengah hari, hujan sederhana lebat turun dan dengan air itu ditadah untuk diminum.
Selepas hujan berhenti, tiba-tiba,
mereka mendengar deruan enjin yang kuat di udara dan melihat sebuah
pesawat jenis AP-3C ORION milik Tentera Udara Australia terbang rendah.
Pesawat itu adalah daripada pasukan penyelamat yang terlibat dalam
operasi mencari dan menyelamat.
Ismail berkata, beliau dan semua di atas
pelampung melambai-lambaikan tangan ke arah kapal terbang itu dan
ketika itu kegembiraan jelas terpampang pada raut wajah masing-masing,
malah ada yang menangis menjerit kesyukuran termasuk dirinya.
“Kapal terbang itu membuat satu pusingan
dan kembali semula sambil melepaskan tembakan ‘flare’ di empat penjuru
pelampung kami untuk menandakan lokasi.
“Kemudian juru terbang membuat pusingan
sekali lagi dan menjatuhkan bungkusan plastik berisi makanan dan minuman
sebelum berlalu,” katanya.
Lebih kurang satu jam kemudian, pada
lebih kurang pukul 5 petang, sebuah kapal dagang MV Thunderhead yang
berada tidak jauh tiba untuk mengambil kesemua yang terselamat.
Beliau berkata, ada antara anak kapal yang terpaksa dipapah naik ke atas kapal kerana lemah dan kejang di kaki.
Kesemua mereka kemudiannya diberi
layanan dan makan minum di atas kapal itu sebelum mereka diambil pula
oleh kapal KD Mahawangsa untuk diberikan bantuan sewajarnya.
Keesokkan harinya, 12 Jan, dua buah
helikopter Nuri membawa mereka ke Kuching sebelum menaiki pesawat
Hercules 130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang terbang ke
Ipoh.
Mereka disambut oleh Panglima Tentera
Laut ketika itu, Laksamana Madya Datuk Mohd Zain Mohd Salleh dan
pegawai-pegawai kanan lain. Usaha mencari dan menyelamat tiga orang yang
hilang di lautan terus dijalankan namun mereka gagal ditemui.
BUKUKAN PENGALAMAN
Beliau berkata setelah 28 tahun berlalu,
tidak ada seorang pun di kalangan mereka yang sama-sama terlibat dalam
tragedi itu membicarakan dan berkongsi pengalaman pahit. Semuanya bagai
tertutup rapi dalam kenangan masing-masing.
“Saya harap hasrat untuk membukukan
pengalaman itu akan terlaksana. Ini sebagai satu tanda kenangan peribadi
saya untuk anak dan cucu nanti,” katanya yang telah berumahtangga dan
mempunyai tiga orang anak berumur antara 17 dan 23 tahun.
Ismail yang kini bekerja sendiri, sedang
berusaha mengesan rakan-rakan yang terlibat untuk berkongsi pengalaman
dan perasaan mereka untuk dibukukan.
“Hanya yang melalui dan merasainya tahu
bagaimana keadaan ketika itu dan saya adalah antara yang terpilih untuk
melaluinya dan bersyukur masih hidup dan dapat berkongsi pengalaman
itu,” katanya mengakhiri perbualan. – MStar
No comments:
Post a Comment